21 grudnia, 2008

Niezbędne podstawy, rodzaje kart

Przed rozpoczęciem.

By wygrać musisz tak skonstruować swoją talię, aby była lepsza od tali przeciwnika. Nie wystarczy tu wrzucić tylko kilka "fajnych" kart bez żadnego celu. Standardowo w deku powinno być około 60-66 kart, z czego przynajmniej 1/3 powinny stanowić landy - źródła many, służącej do płacenia kosztu kreatur, instantów, sorcerów itp. Na początek opis poszczególnych rodzajów kart:

Basic Land to jedyny rodzaj karty, która może występować w talii więcej niż cztery razy - taki jest bowiem ilościowy limit każdej innej karty w decku. Basic Land po zatapowaniu, tzn. przekręceniu go na bok o 90 stopni produkują jedną manę konkretnego koloru: Forest produkuje zieloną manę, Island - niebieską, Mountain - czerwoną, Plains - białą, a Swamp - Czarną.

Poza Basic Landami są także różnego rodzaju nie-Basic Landy, które podlegają już limitowi do 4 sztuk w talii. Mają szerokie zastosowanie w różnokolorowych i monokolorowych deckach, ponieważ np. produkują manę dwóch, czasem nawet trzech kolorów, a niekiedy mają inne ciekawe umiejętności.

Kreatury jako jedynie potrafią atakować i blokować. Mają charakterystyczne dla nich dwa współczynniki: siłę i odporność, a także gamę różnorodnych umiejętności np. po zapłaceniu odpowiedniego kosztu i zatapowaniu, lub też od razu wyzwalanych.

Sorcery, to spelle (wszystkie karty prócz Landów), które można grać tylko i wyłącznie w swojej turze. Nie wchodzą one do gry (o strefach w kolejnym artykule), a na Stack (o tym nieco później).

Instanty, to spelle, które mogą zostać zagrane zarówno w turze przeciwnika jak i swojej własnej. Podobnie jak Sorcery, Instanty wchodzą na Stack.

Enchantmenty to spelle, które na stałe pozostają w grze i ich efekt działa tak długo jak w niej przebywają. Jest także specjalny rodzaj Enchantmentów - Aura, którą możesz "przyczepić" do konkretnej karty w grze. Są Aury podczepiane pod kreatury, Aury podczepiane pod Landy, a nawet Aury na graczy.

Artefakty to spelle bez kolorowe (aczkolwiek w koszcie może występować kolorowa mana). Wyróżnia się przedmioty i elementy ekwipunku (equipment).Połączeniem kreatury i artefaktu są tzw. Artifact Creatures, które są zarówno jednym, jak i drugim rodzajem karty, a więc efekty wpływające na kreatury i artefakty będą działać równocześnie.

Niezbędne podstawy.

Po pierwsze i najważniejsze w grze w Magic the Gathering to znanie języka angielskiego przynajmniej na poziomie średnio zaawansowanym. Najłatwiej dostępne są karty drukowane po angielsku, co prawda Wizards of the Coast, którzy tworzą Magicy drukują je w kilku różnych języków, jednakże w Polsce dostępne są one prawie tylko i wyłącznie po angielsku. Po Polsku ni ma i ni będzie...;P

Po drugie musisz zaopatrzyć się w cierpliwość i… nie ma co owijać w bawełnę - pieniądze. Karty są kosztowne i naprawdę silny deck składa się dosyć długo (ciekawostka – najdroższa karta wydrukowana kosztuje obecnie w USA 4000 $, a moja cała talia około 160 $). Nie zrażaj się jednak tak szybko – nie jest to koszt jednorazowy.

Na sam początek wystarczy jedynie np. Core Deck (w edycjach) lub Theme Deck (w blokach), posiadający zestaw kart, którymi można grać od razu ze znajomymi. Nie jest to co prawda żadna rewelacja, jednak na początek jest to idealny wybór. W Xth Edition dostępnych jest 5 monokolorowych decków (każdy koło 40 zł):

2 komentarze:

  1. Hmm ^^ Kupcu jaki fajny blog ^^ Mogę napisać notkę z reklamką ;D Co ty na to ?

    OdpowiedzUsuń
  2. "Artefakty to spelle bez kolorowe" - nie jest to prawda. Owszem artefakty najczęściej są bez kolorowe, ale jeżeli w koszcie występuje kolor many to artefakt też ma ten kolor. + choć nieliczne to jednak występują bez kolorowe karty nie będące artefaktami.

    OdpowiedzUsuń